laboratorium warsztat propozycje



MASZYNA DO NICZEGO - Krzysztof Marek Bąk
Warsztaty adresowane do młodzieży gimnazjalnej.

„Maszyna do niczego" to sięgnięcie do tradycji Dada. Zabawa, sztuka ale też nauka. Celem warsztatów jest opowiedzenie młodym uczestnikom o tym, jak osiągnięcia nauki inspirowały artystów oraz jaki, czasami zupełnie zaskakujący i niespodziewany efekt artystyczny, taka fascynacja przynosiła.
Warsztaty rozpoczną się od krótkiej prezentacji dorobku artystycznego wybranych twórców zainspirowanych osiągnięciami naukowymi; następnie przedstawione będą wybrane gałęzie nauki w ich najciekawszym aspekcie wizualnym. Drugim etapem będzie stworzenie wizerunku „maszyny do niczego" - czyli dadaistycznej kompozycji rysunkowo-malarskiej tworzonej przez wszystkich uczestników warsztatów.
Czym będzie ta maszyna i czy „nic" może jednak do czegoś służyć dowiemy się dopiero w trakcie powstawania „fresku", w trakcie dyskusji, pracy i wspólnej zabawy ze sztuką.



PERFORMANCE - Dariusz Fodczuk
Warsztaty adresowane do młodzieży szkół gimnazjalnych i licealnych.
Liczba uczestników: do 20 osób
Czas trwania: 4-5  godz.

Cele:
- rozwinięcie wrażliwości na interaktywny aspekt sztuki performance
- pogłębianie rozumienia performatywnego aspektu sztuki
- ćwiczenie umiejętności wyrażania się poprzez performance

Materiały i warunki techniczne:
komputer, rzutnik multimedialny, ekran
ryza papieru offsetowego/drukarkowego A4
kilka/kilkanaście arkuszy kartonu/tektury/brystolu, grube flamastry, pisaki
miękka wykładzina na podłodze
każdy z uczestników powinien przynieść ze sobą aparat cyfrowy (może być nawet w telefonie komórkowym).

Przebieg zajęć:
- krótkie wprowadzenie w problematykę sztuki niesubstancjonalnej (ok 30 min - pogadanka z elementami wykładu).
- rozgrzewka, rozluźniające ćwiczenia ruchowe pomagające w opanowaniu stresu i strachu przed interakcją (ok. 30 min.)
- "gra" - próba interaktywnej pozawerbalnej komunikacji ujęta w strukturę gry (ok. 30 min)
- słownik sytuacji - ćwiczenia kompozycyjne z użyciem ludzkiego ciała; tworzenie cyfrowego zapisu procesu (ok. 1 godz.)
- autoportret w akcji - próby wypowiedzi w języku performance (ok. 1 godz.)
- analiza i omówienie zgromadzonego materiału zdjęciowego (ok. 30 min)
- dyskusja (ok. 30 min)



WIZJA OBRAZU - Dariusz Gierdal i Barbara Gawęda-Badera
Warsztaty adresowane do młodzieży szkół gimnazjalnych i licealnych.

Część pierwsza.
Jeden z uczestników warsztatu (losowo wybrany) opisuje pozostałym reprodukcje obrazu,
przygotowaną przez prowadzących. Grupa ma za zadanie narysowanie własnej wizji obrazu
na podstawie opowieści. Następnie przeprowadzenie konkursu na rysunek najbliższy
oryginałowi.
Założenia działania:
-  jak interpretować obraz
-  jak grupa słucha
-  jak opowiadający sprawdził się w swojej roli

Część druga.
Działanie polega na narysowaniu swojego autoportretu na podstawie odbicia zaobserwowanego
w błyszczącej łyżce przyniesionej przez młodzież ze sobą.
Założenia działania:
-  kształtowanie umiejętności obserwacji
-  wprowadzenie do rysunku elementów deformacji

Część trzecia.
Każdy z uczestników kseruje dwa razy swoje ulubione zdjęcie. Metodą dekalkomanii
przenosi swój wizerunek na papier, następnie próbuje stworzyć swój autoportret
dodając do całości kolor. Kolejnym etapem działania jest przeniesienie swojego portretu
na portret zbiorowy.

Założenia działania:
-  jak uczestnicy postrzegają samych siebie
-  jak widzą swoje miejsce w grupie

Podsumowanie.
Podjęcie dyskusji na temat przebiegu i efektów pracy. Próba odpowiedzi na pytanie
jak młodzież postrzega swoje miejsce w grupie.
Materiały:
ołówki, papier format A4, rozpuszczalnik, akwarele, łyżka, jasny papier(100 x 70)



KIM JESTEM? - Hanna Grzonka
preferowany termin 16.10.2008 - czwartek (lub do ustalenia)
Warsztaty adresowane do młodzieży szkół gimnazjalnych i licealnych.

Warsztaty mają na celu skłonienie do refleksji nad samym sobą. Uczestnicy zadają sobie pytania kim jestem, jaki jestem etc. Dokonując tym samym samookreślenia.

Przebieg:
1. Prowadzący siada w kole z uczestnikami (wstęp warsztatów to działania parateatralne). Każdy po kolei przedstawia się używając kwiatu(rośliny) który go określa, następnie za pomocą ruchu lub gestu.
2. Uczestnicy kładą się na papierach (w charakterystycznym dla nich ułożeniu)i nawzajem obrysowują swoje ciała.
3. Uczestnicy malują swój kształt na wybrany przez nich kolor, dodając charakterystyczne atrybuty określające ich charakter, osobowość...
4. ułożenie „postaci" w rzędzie i krótkie omówienie.

Materiały:
szary papier, biały brystol(format 100/70 lub większy), pędzle szerokie, czarne markery, taśma klejąca, klej, nożyczki, emulsja, koncentrat pigmentowy (podstawowe kolory).



CERAMIKA I DŹWIĘK - Katarzyna Handzlik
Warsztaty kierowane są do osób dorosłych; głównie nauczycieli i opiekunów młodzieży.  

Każdy z nas w dzieciństwie zetknął się z glinianym kogucikiem kupionym na jarmarku. Zapewne każdy z nas miał do czynienia z odpustową okaryną czy glinianym gwizdkiem. Pamiętamy wibrujący i szczerze mówiąc niezbyt atrakcyjny dźwięk.
I niestety większość z nas zapytana o instrumenty zrobione z ceramiki wymieni co najwyżej te wspomniane przed chwilą: kogucika, gwizdek, okarynę. Właściwie nikt z nas nie zdaje sobie sprawy, że ceramiczne instrumenty muzyczne stanowią wielką rodzinę obiektów - o dużej atrakcyjności zarówno w zakresie dźwięku jak i formy wizualnej.

Proponowane przeze mnie warsztaty pomogą zapoznać się - oczywiście w ograniczonym poprzez czas zakresie - z tą wspaniałą dziedziną sztuki: tworzeniem niestandardowych instrumentów muzycznych z gliny ceramicznej.

W ramach warsztatów każdy z uczestników będzie miał okazję zapoznać się z rodzajami i typami instrumentów tworzonych z gliny w różnych kulturach świata (prezentacja gotowych obiektów oraz pokaz slajdów); wysłuchać nagrań utworów zagranych na instrumentach ceramicznych stworzonych w pracowni ceramiki Uniwersytetu Śląskiego; można będzie osobiście zagrać na niektórych instrumentach oraz samodzielnie wykonać - w formie surowej - niewielki instrument.
Zasadnicza uwaga uczestników warsztatów będzie kierowana na aspekt wizualny instrumentów - tworzenie atrakcyjnej formy rzeźbiarskiej, traktując dźwięk jako element dodatkowy.

 

WARSZTATY Z ANIMACJI KOMPUTEROWEJ - Barbara Kasperczyk
Warsztaty adresowane do młodzieży ze szkoły podstawowej lub gimnazjum

1. Wprowadzenie (część teoretyczna), 45 min.
-  krótko o animacji: co to jest animacja, przykłady znanych animacji
-  pokaz krótkich animacji
-  jak powstaje lalka do animacji: pokaz slajdów, przedstawienie działania lalki (na podstawie lalki skonstruowanej podczas pobytu w Walii)

2. Zajęcia praktyczne (przygotowanie makiety do animacji), 45 min.
- każde dziecko ma zadanie wyciąć z kolorowych papierów (zasada wycinanki, wydzieranki) własną postać i przygotować dla niej tło (by ułatwić zadanie przygotuję odpowiednie przykłady)

3. Tworzymy animację, 45 min.
-  każde dziecko tworzy własną animację poklatkową za pomocą cyfrorwego aparatu fotograficznego; makiety przyczepiamy szpilkami do płyty styropianowej lub piankowej
-  zdjęcia są importowane do programu graficznego, który pomoże złożyć nam animację poklatkową (np. Macromedia Flash)
-  istnieje również możliwość nagrania uczestnikom gotowej animacji na nośnik CD (w zależności od
ilości dzieci uczestniczących oraz możliwości finansowych)

W zależności od ilości dzieci uczestniczących w warsztatach proponuję następujące rozwiązania (ze względu na ograniczenie czasowe):

ilość uczestników: 10 do maksymalnie 12 dzieci - pełne wykonanie programu
ilość uczestników: 13 i więcej dzieci - pominięcie kroku przygotowania przez dzieci makiet do animacji; operowanie gotowymi, przygotowanymi przeze mnie makietami.



PUK, PUK - KTO TAM? - Krzysztof Krzysztof  
Warsztaty adresowane do młodzieży szkół średnich, studentów, emerytów
Czas trwania projektu pomiędzy 12 a 18 października 2008

Czy czujesz się dobrze, jesteś u siebie? Czy możesz być sobą?
Wszyscy mamy własne odpowiedzi na te pytania, patrząc na siebie przed lustrem, w momencie zawieszonej samotności. Nieczęsto odpowiadamy na te pytania, ukrywamy się. Świadomość o granicach własnych możliwości może uwierać, przeszkadzać. Czy ktoś nas kiedyś przytuli, abyśmy mogli się jasno sprecyzować, czy trzeba będzie samemu wywrzeszczeć własne zdanie?

W ciągu kilkudniowej sesji z artystą Krzysztofem Krzysztofem będziemy starali dotrzeć do uwypuklenia własnego 'ja' poprzez konkretne działanie pozornej zamiany osobowości. Osoby biorące udział w projekcie będą wcielać się we własne wyobrażenia o kimś innym. Za pomocą przebrania, odrobiny gry aktorskiej, szczypcie improwizacji oraz własnej wyobraźni będą odkrywać swoje miasto na nowo, obserwując ludzkie reakcje. Po tym doświadczeniu powstanie wspólna praca, której treść ma być wspólna z przeżytymi doświadczeniami uczestników.

1. Spotkanie z uczestnikami. Poznanie się nawzajem, rozmowa na temat pomysłów. Wytłumaczenie drogi do przeprowadzenia działań w mieście. "Dać szansę losowi"
2. Działania uczestników na terenie miasta, przeprowadzanie osobistych doświadczeń poprzez zewnętrzną zamianę osobowości.
3. Realizacja wizualnej części projektu po zakończeniu fazy doświadczeń.

Uczestnicy mogą realizować się wspólnie lub osobno, mogą użyć najróżniejszych form wyrazu.
Realizacja wspólnego projektu w BWA może mieć wyraz wspólnej instalacji i projektu wideo, zależnie od możliwości i potrzeb uczestników.

Doświadczenia uczestników zostaną przez nich spisane i w zwięzłej formie staną się częścią projektu.



RUCH ZATRZYMANY - Marek Luzar
Warsztaty adresowane do młodzieży licealnej, czas trwania 2 godziny.
Termin warsztatów: listopad 2008

Animacja w soli.
Rejestracja aparatem fotograficznym ruchu drobinek soli dokonujących się na powierzchni płótna pod wpływem delikatnych uderzeń. Umieszczając poszczególne klatki w programie do montażu układamy film według zaprojektowanego na początku scenariusza, ukazujący dynamikę ruchu i umożliwiający jego zamrożenie w dowolnym momencie. Stosując tricki montażowe możemy zapisywać fragmenty ruchu w cyklach otwartych i zamkniętych. Budując nowe wartości, poznajemy też możliwości tkwiące w zapisie ruchu.

W warsztatach będą wykorzystane następujące materiały:
- 4 blejtramy 50 x 70 pomalowane na czarno, 5 kg soli, 4 białe brystole 100 x 70, 4 nożyki do papieru, dwa małe reflektory na statywach, statyw i aparat cyfrowy podłączony do komputera i komputer
z oprogramowaniem ( Adobe After Effects demo 30 dniowe), rzutnik multimedialny i ekran, 4 drewniane klocki  (lub drewniane młotki), ołówki, czarne pisaki, nożyczki.



WARSZTATY FOTOGRAFICZNE - Małgorzata Łuczyna
Grupa docelowa: uczestnicy zajęć z Ośrodka Kreatywności Obywatelskiej - emeryci i renciści.

Data: do uzgodnienia; Czas trwania: ok. 3h
Materiały: projektor multimedialny na zajęcia, papier fotograficzny do ręcznej obróbki ok. 20 sztuk formatu 13*18;
Warunki: możliwość pracy w zaciemnionym pomieszczeniu z dostępem do wody bieżącej

Zagadnienia:
- podstawowe zagadnienia z historii fotografii,
- podstawowe informacje na temat fotografowania - obsługa aparatu
- fotografia jako dziedzina sztuki

Cele:
- wprowadzenie praktyczne i teoretyczne do zagadnienia fotografii
- stworzenie przez uczestników własnej wypowiedzi artystycznej z wykorzystaniem tego medium (wypowiedź na zadany temat)
- stworzenie kolekcji prac uczestników warsztatów



PROMOCJA - EMOCJA (Recycling) - Małgorzata Rozenau
Celem warsztatu jest stworzenie przy użyciu m.in. gotowych, ogólnie dostępnych materiałów promocyjnych, reklamowych własnego indywidualnego komentarza na temat reklamy, promocji
i doświadczeń jednostki wśród masowych zjawisk. Chciałabym zwrócić uwagę na interesujące zderzenie - języka indywidualnych znaków, jakimi posługuje się twórca i ogólnie rozumianych współczesnych kodów. Zachęcić uczestników warsztatu do kreowania wynikającej z tego zderzenia wypowiedzi - w zgodzie z ich predyspozycjami, inwencją, poczuciem humoru. Celem jest także rozwijanie kreatywności, zdolności interpretacji i syntetycznego myślenia oraz umiejętności łączenia technik plastycznych (także z wykorzystaniem zasad projektowania).

Materiały: Papier, ołówki, markery, farby, nożyczki, klej, taśma klejąca.
Gazetki promocyjne, materiały reklamowe, folie, wydruki, odpady promocyjne - postaram się przygotować we własnym zakresie.



WARSZTATY ANIMALISTYCZNIE -  Renata Szułczyńska
Wiek: założeniem warsztatów jest aby wiek uczestników był jak najbardziej zróżnicowany
(wiek najmłodszego uczestnika około 4 lat)

Zadaniem uczestników jest dokonanie interpretacji wybranych przedstawień wizerunków zwierząt. Będzie to zapis wrażeniowy. Na wcześniej przygotowanej płaszczyźnie podłoża/papieru, każdy z uczestników dokonuje samodzielnego wyboru motywu, korzystając z dostępnych mediów tworzy własną interpretację. Ważnym elementem będzie odpowiednie przygotowanie podłoża, to jest naniesienie na karton dużej ilości wody a następnie przy użyciu różnych narzędzi sporządzenie „szybkiego" zapisu/rysunku.

Materiały: Karton (format 100x70 lub większy), czerwony tusz, czerwona farba akrylowa bądź pigment w płynie, woda, pędzle, patyczki, pojemniki na wodę, szmatki, pomoce: materiał fotograficzny z motywem wybranych zwierząt
(ksero, wydruki, projekcja rzutnikiem), taśma, taker, nożyk do papieru, sztywne podłoże pod karton
(stoliki, deski, powierzchnia ściany )

Liczba uczestników: 6 - 8 osób



RZEŹBA, RECYKLING - Małgorzata Niziołek
Warsztaty adresowane są do grupy gimnazjalistów i strszej młodzieży.

Zaprojektowanie i wykonanie rzeźby na dowolny temat (postać, zwierzę, forma abstrakcyjna),
z materiałów takich jak: drut, gazety, szmaty i bandaż gipsowy.
Uczestnicy dowiedzą się jak wykonać konstrukcję z drutu i nadać jej formę łącząc różne materiały. Końcowym etapem będzie pomalowanie wykonanych rzeźb.
Materiały (drut, obcęgi, podstawki), bandaże gipsowe

Grupa powinna liczyć między 5 a 10 osób



TYLKO JEDNO (FOTOGRAFIA) - Tom Swoboda
Warsztaty adresowane do grupy młodzieży szkół średnich.

Działanie będzie przeprowadzone z grupą osób, które w pewnej mierze miały już do czynienia z fotografią. Rzeczą warunkującą uczestnictwo w warsztatach jest posiadanie aparatu fotograficznego (cyfrowego) wraz z czytnikiem kart.
Po krótkim wyjaśnieniu zasad, uczniowie poproszeni będą do sportretowania osób pracujących
w Galerii Bielskiej BWA.
Jedynym ograniczeniem dla uczestników będzie limit zdjęć - a dokładnie możliwości wykonania tylko jednego zdjęcia osobie portretowanej.
To tak, jakby mieć szansę na tylko zdjęcie, którą trzeba wykorzystać.

Materiały potrzebne do zrealizowania warsztatów:
 
Wcześniejsze ustalenie z uczniami przyniesienia aparatów cyfrowych
Projektor
Stanowisko do edycji zdjęć (komputer, program Adobe Photoshop CS2)
Drukarka kolorowa
20 sztuk papieru fotograficznego formatu A4



ODCZAROWANIE ŚWIATA SZTUKI - Joanna Wowrzeczka
grupa docelowa: uczniowie ostatnich klas Liceum Plastycznego ewentualnie studenci ATH

Celem spotkania jest zaprezentowanie współczesnego świata sztuki w perspektywie socjologicznej. Uczestnicy warsztatów mają sobie uświadomić, że świat sztuki to pole walk symbolicznych, w którym sami będą zmuszeni się odnaleźć bądź jako twórcy dzieł, bądź jako kuratorzy czy krytycy, bądź jako odbiorcy.
Warsztaty złożone będą z dwóch części, tj. wykładu i dyskusji.

proponowana data: 6 lub 13 listopada

potrzebne materiały: rzutnik multimedialny (tzw. projektor), tablica + pisaki, gąbka.

 

Od 2 października 2018 uruchomiony został nowy serwis galerii pod adresem: http://galeriabielska.pl/
_____________________________________________________________

Stara strona stanowi archiwum galerii: http://archiwum.galeriabielska.pl
Przekierowania z głównej strony

>>

Nasze profile:

 

Facebook galerii     instagram galerii     YouTube galerii

 

Google Open Gallery

__________________________

Biuletyn Informacji Publicznej

>>