SŁAWOMIR RUMIAK Haxenabkratzen Cinema

Premierowy pokaz wideoinstalacji


Sławomir Rumiak - Haxenabkratzen Cinema, ekspozycja, 2010

„Haxenabkratzen cinema" to premierowa wystawa nowego projektu Sławomira Rumiaka składającego się z trzech wideoinstalacji („Haxenabkratzen", „The Purple Rose of Chybie" i „Ich bin der Welt abhanden gekommen"). Przygotowane dla Galerii Bielskiej BWA obiekty nie tworzą spójnej całości, są raczej punktami orientacyjnymi wyznaczającymi nowy obszar zainteresowań artysty, których  inspiracją stało się kino, a właściwie percepcja filmu i przekraczanie jego iluzji.

Artysta chce pokazać, że tworząca się podczas projekcji filmu alternatywna rzeczywistość jest umowna. Każdy widz jest w stanie zauważyć migające światło projektora, obcinany kadrami obraz,  zwrócić uwagę na fotel, który wskazuje jedyny kierunek odbioru filmu. Artystę interesuje obraz filmowy jako punkt odniesienia, jako coś, co przekracza granicę, swobodnie przemieszcza się pomiędzy rzeczywistością i iluzją oraz wpływa na odczucia uczestnika projekcji.
Wideoinstalacje zostały stworzone we współpracy z Grzegorzem Korczakiem* ("Haxenabkratzen") i Karolem Rakowskim ("The Purple Rose of Chybie", "Ich bin der Welt abhanden gekommen", "Haxenabkratzen").

HAXENABKRATZEN
"Haxen abkratzen" (niem. wyczyścić podeszwy) to napis na tabliczce znajdującej się na drzwiach wejściowych do mieszkania dziadków artysty, miejsca jego dzieciństwa. Od dawna napis ten przypominał magiczną formułę, pozwalającą przekroczyć próg czasu, wejść do miejsca, w którym od lat niewiele się zmieniło, wszystko tkwi na swoim miejscu, w ustalonym porządku, jakby czas się zatrzymał.
W wideoinstalacji, oprócz osobistych przeżyć, został podjęty uniwersalny problem związany z dwoistością zapisu filmowego - czasem rejestracji i czasem projekcji, relacją pomiędzy teraźniejszością a przeszłością. Instalacja składa się z filmu będącego zapisem mieszkania kadrowanego zza drzwi i wydarzeń dziejących się wewnątrz. Integralną częścią jest biała plastikowa rekonstrukcja fragmentu tego mieszkania w skali 1:1. Projekcja prowadzi widza z pokoju tętniącego życiem do jego wersji pozbawionej koloru, wnętrza martwego.

 

Sławomir Rumiak - Haxenabkratzen Cinema, ekspozycja, 2010  Sławomir Rumiak - Haxenabkratzen Cinema, ekspozycja, 2010

 

Sławomir Rumiak - Haxenabkratzen Cinema, ekspozycja, 2010  Sławomir Rumiak - Haxenabkratzen Cinema, ekspozycja, 2010

 

ICH BIN DER WELT ABHANDEN GEKOMMEN
Prezentowana praca z założenia jest częścią dyptyku (część druga, której tłem będzie fragment pola golfowego, jest w trakcie realizacji). Tematem obu prac dyptyku jest agresja panów i delikatność pań. Instalacja składa się z dwu elementów. Jednym z nich jest  ekran z projekcją fragmentu gry w rugby, typowo męskiej, agresywnej gry. Krótka akcja kończy się animacją futbolowej piłki, która  niepostrzeżenie - zaczyna żyć własnym życiem. Wyjaśnieniem tego zjawiska może byś drugi element pracy - przestrzenna gablota odtwarzająca wycinek piłkarskiego pola, z jego nieodzownym rekwizytem - futbolową piłką. Widz ma możliwość zajrzenia do wnętrza piłki, wnętrza zaskakującego, w którym powstaje nowe życie.

THE PURPLE ROSE OF CHYBIE
Prezentowana filmowa etiuda jest zabawą na temat motywu, który obecny jest w kinematografii niemal od jej narodzin, podejmowanego także przez kino popularne - motywu przekraczania granic obrazu filmowego jako formy eskapizmu, ucieczki od niełatwej rzeczywistości w kuszący świat kinowych obrazów. W filmie "The Purple Rose of Chybie" (tytuł nawiązuje do filmu Woody'ego Allena "The Purple Rose of Cairo") głównym bohaterem jest znany filmowiec - Franciszek Dzida. Od 40 lat kręci filmy w swojej wsi - w Chybiu. Film to jego azyl.

Droga, z głębi której Franciszek Dzida wychodzi, prowadzi przez groblę. To jego ulubione miejsce pojawiające się w kilku zrealizowanych przez niego filmach. Sen o ucieczce w świat obrazu jest wyraźnie obecny w tym, co robi.

Sławomir Rumiak urodził się w 1972 roku w Bielsku-Białej. Jest absolwentem krakowskiej ASP, Filia w Katowicach; dyplom w 1999 roku. Znany jest głównie ze swoich niezwykłych fotografii z wizjami wymyślnych blizn na ciałach kobiet - prace te zawarte były w albumie „Książka miłosna". Za to wydawnictwo został szczególnie doceniony w Japonii; znalazł się w antologii „246 Loaded Photography Books: The Edge of Photography" (wydanej w Tokio w 2005), gdzie jako jedyny artysta został wyróżniony osobnym - tylko jemu poświęconym - rozdziałem (artykuł i obszerne portfolio). Swoje prace prezentował w Polsce i za granicą (Japonia, Chiny, Holandia, Czechy). Wykładał w Academie voor Beeldende Kunst w Enschede (Holandia) oraz w Tokyo Institute of Polytechnics na zaproszenie Eikoh Hosoe. W ostatnich latach zaczął odchodzić od fotografii, tłumacząc: "Bardziej interesuje mnie sztuka jako dialog. Chciałbym prowokować do rozmowy". Obecna wystawa jest najlepszym wyrazem tego zamierzenia.

Zdjęcia z wernisażu

Wystawa trwa od 5 lutego do 3 marca 2010 roku (sala górna)


Współorganizator wystawy:

Praca „Haxenabkratzen" została  zrealizowana  przy pomocy finansowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

*Film dokumentalny "Królik po berlińsku" w reżyserii Bartka Konopki, otrzymał nominację do Oscara w kategorii "Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny" - ogłosiła 2 lutego Amerykańska Akademia Filmowa. Postprodukcją filmu zajmował się Grzegorz Korczak, wrocławski reżyser, operator i scenarzysta, absolwent Wydziału Operatorskiego PWSFTviT w Łodzi.  > więcej >

Spotkanie autorskie ze Sławomirem Rumiakiem - 3 marca 2010 o godz. 17.00

Od 2 października 2018 uruchomiony został nowy serwis galerii pod adresem: http://galeriabielska.pl/
_____________________________________________________________

Stara strona stanowi archiwum galerii: http://archiwum.galeriabielska.pl
Przekierowania z głównej strony

>>

Nasze profile:

 

Facebook galerii     instagram galerii     YouTube galerii

 

Google Open Gallery

__________________________

Biuletyn Informacji Publicznej

>>