Klubokawiarnia Aquarium
9 listopada - 31 grudnia
______________________
____________________________________________________________________
„Panoramiczny happening morski" Tadeusza Kantora w fotografii Eustachego Kossakowskiego - w 50. rocznicę wydarzenia na Plenerach w Osiekach (1967)
Wystawa jest jednym z wydarzeń kulturalnych organizowanych z okazji 50. rocznicy wykonania "Happeningu morskiego" oraz obchodów 100-lecia awangardy.
Program obchodów 100-lecia awangardy w Polsce >>
_____________________________________________________________________
Wystawa 30 fotografii Eustachego Kossakowskiego wykonanych na plaży w Łazach podczas happeningu Tadeusza Kantora w 1967 roku.
Eustachy Kossakowski (1925-2001) studiował architekturę, jednak całe swe życie poświęcił pasji fotograficznej, którą miał odziedziczyć po swym ojcu, chirurgu dziecięcym. Twórczość fotograficzna Eustachego Kossakowskiego dzieli się na dwa okresy: „okres polski"(lata 50. i 60.) oraz „okres paryski" - od 1970 roku do daty śmierci artysty (2001). W latach 50. i 60., jako współpracownik czasopism „Stolica", „Zwierciadło", „Ty i Ja" oraz zagranicznej edycji pisma „Polska", dokumentuje polską rzeczywistość. Zasłynął m.in. wybitną serią fotografii pejzażu przemysłowego lat 50. i 60. Wraz z Tadeuszem Rolke jest autorem unikalnej dokumentacji polskiej awangardy artystycznej lat 60. - twórczości artystów związanych z Galerią Krzywego Koła i Galerią Foksal, między innymi Henryka Stażewskiego i Edwarda Krasińskiego, oraz teatrów Tadeusza Kantora i Jerzego Grotowskiego. Jest autorem pełnej dokumentacji Panoramicznego Happeningu Morskiego Tadeusza Kantora, w tym słynnej fotografii ukazującej Edwarda Krasińskiego dyrygującego morskimi falami.
Okres paryski, jest okresem własnych poszukiwań fotograficznych, z których wielki sukces odniosła seria 159 fotografii „obiektywnych" pt. „6 metrów przed Paryżem", oraz uwieńczone albumami serie zdjęć pt. „Światła w Chartres", „Pompeje, mieszkania tajemne", a także seria „12 Apostołów" sfotografowanych od tyłu, na frontonie Bazyliki św. Piotra w Rzymie.
„Panoramiczny happening morski" Tadeusza Kantora, wykonany w sierpniu 1967 roku przez artystów uczestniczących w V edycji Plenerów w Osiekach (m.in. Jerzego Beresia, Edwarda Krasińskiego), jest drugim plenerowym happeningiem Kantora (poprzedził go „List", który odbył się w Warszawie w styczniu tego samego roku) i jedną z pierwszych akcji performatywnych wykonanych w Polsce w latach 60. XX wieku. Bez wątpienia jest także największym i najbardziej złożonym happeningiem zrealizowanym w plenerze. Obrosły legendą, licznymi anegdotami, pozostaje niekwestionowanym kluczowym wydarzeniem polskiej sztuki nowoczesnej po 1945 roku.
Kurator - Anka Ptaszkowska, współpraca - Ryszard Ziarkiewicz
W nadmorskich Łazach, parę kilometrów od podkoszalińskich Osiek - siedziby słynnych plenerów w latach 1963-1981 - „artysta Edward Krasiński, ubrany w czarny frak, stojąc na podeście zanurzonym częściowo w wodzie, tyłem do widzów ulokowanych na leżakach plażowych, dyrygował falami. Następnie zrekonstruowano scenę z obrazu Théodore Géricaulta „Tratwa Meduzy", przedstawiającego rozbitków w dramatycznych pozach. Modeli wybierano z tłumu zaproszonych gości i przyjaciół, ale i przypadkowych turystów. Kantor, w czarnym kapeluszu i w pasiastym szlafroku, chodził po plaży, przy pomocy tuby starając się kontrolować przebieg akcji. Uczestnicy happeningu wygłaszali z tratwy referaty na temat sztuki, a jury oceniało dokładność przybieranych póz. W części happeningu zatytułowanej „Barbujaż erotyczny" kobiece ciała zostały potraktowane jak „ruchliwa materia" - tarzały się w mazi z piasku zmieszanego z sosem pomidorowym i olejem, po czym radośnie goniły gapiów, by na nich zostawić swoje ślady. „Kultura agrarna na piasku" polegała na zasadzeniu w piasku gazet w równych rządkach pod czujnym okiem instruktorów. Na koniec z łodzi do morza wrzucono skrzynię, w której miała znajdować się dokumentacja Galerii Foksal". (cytat za: „Panoramiczny happening morski", układ T. Kantor, red. H. Ptaszkowska, Koszalińskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne, 1967)
__________________________________________________________________
Wystawa „Panoramiczny happening morski" Tadeusza Kantora w fotografii Eustachego Kossakowskiego - w 50. rocznicę wydarzenia na Plenerach w Osiekach (1967) przygotowana we współpracy z Anką Ptaszkowską - krytyczką i historyczką sztuki, współzałożycielką Galerii Foksal i w kooprodukcji z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Galerią Bielską BWA w Bielsku Białej oraz Galerią ms44 w Świnoujściu.
Organizatorem wystawy jest Galeria Scena/Fundacja #Kultura.
Wystawę prezentują: Galeria Scena w Bałtyckiej Galerii Sztuki, Centrum Kultury 105 w Koszalinie (23.07-03.09.2017); GaleriA Bielska BWA w Bielsku-Białej (9.11-31.12.2017); Miejska Galeria Sztuki Miejsce Sztuki 44 w Świnoujściu (styczeń - luty 2018).
Więcej o happeningach Tadeusza Kantora na stronie Cricoteki >>
Fotografie: Eustachy Kossakowski, "Panoramiczny Happening morski", fotografia, 1967; © Anka Ptaszkowska; negatywy i slajdy są własnością Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
______________________________________________________________
piątek, 15 grudnia 2017, godz. 18.00
Wykład Anki Ptaszkowskiej na temat „Panoramicznego happeningu morskiego" Tadeusza Kantora z 1967 roku oraz działalności Galerii Foksal w Warszawie.
Anka Ptaszkowska - krytyczka i historyczka sztuki, współzałożycielka Galerii Foksal, była uczestniczką „Panoramicznego happeningu morskiego".
Więcej o wykładzie i Ance Ptaszkowskiej >>
UWAGA!
Z przykrością informujemy o odwołaniu planowanego na 15 grudnia br. wykładu Anki Ptaszkowskiej - z powodu problemów zdrowotnych autorki. Przepraszamy!
Od 2 października 2018 uruchomiony został nowy serwis galerii pod adresem: http://galeriabielska.pl/
_____________________________________________________________
Stara strona stanowi archiwum galerii: http://archiwum.galeriabielska.pl
Przekierowania z głównej strony