6 lutego - 12 marca 2015
Jerzy Truszkowski pisze w "Szumie" >>
__________________________
Fotorelacja z wernisażu >>
Zdjęcia z ekspozycji >>
Relacja filmowa z wystawy >>
Podstawowym medium artystycznym jakim posługuje się Irena Nawrot jest obraz fotograficzny. Głównym obszarem jej zainteresowań jest problem czasu i jego wpływ na człowieka. Autorka sięga zazwyczaj do wątków autobiograficznych, traktując swój wizerunek (lub bliskich jej osób) jako motyw podstawowy w twórczości. Własne doświadczanie ludzkiej cielesności traktowane jest jako element konstrukcyjny do refleksji uniwersalnej.
W wystawie „Rosarium" po raz kolejny artystka podjęła problem czasu i przemijania, nowym elementem jest tematyka sepulkralna. Leitmotivem wystawy jest motyw czaszki. Odwołania do kiczu w połączeniu z elementami funeralnymi stanowią rodzaj gry z estetyką i konwencją podejmującą temat vanitas.
Prezentacja objęła prace fotograficzne o charakterze intermedialnym: wielkoformatowe barwne fotografie - wizerunek kobiety i ludzkiego szkieletu - z wmontowanymi gotowymi elementami typu: sztuczne kwiaty, biżuteria, koraliki, lampki światła ledowego oraz wielkoformatowe kolaże - wizerunki kobiet, ludzkiej czaszki, kwiatów róży - złożone ze zmultiplikowanych zdjęć-modułów, które zostały ręcznie zszyte.
- „Ze względu na swój zapach i piękno róża należy do najczęściej spotykanych symboli roślinnych. W starożytności róża była poświęcona Afrodycie. Czerwona róża miała się zrodzić z krwi Adonisa i była symbolem miłości, płodności oraz czci dla zmarłych. Róże pojawiały się podczas uczt na cześć Dionizosa, przypisywano im chłodzące działanie. Miały przypominać pijącym, aby w upojeniu alkoholowym nie zdradzali swoich tajemnic.
We wczesnym chrześcijaństwie róża była symbolem dyskrecji. Ponadto czerwona róża wskazuje na przelaną krew i rany Chrystusa, jest też symbolem mistycznego odrodzenia. W średniowieczu róża była atrybutem dziewic, również symbolem maryjnym. Czerwona róża jest symbolem Bożej miłości. W alchemii siedmiopłatkowa róża to symbol siedmiu planet.
Dzisiaj czerwona róża jest niemal wyłącznie symbolem miłości" - konstatuje Irena Nawrot, nawiązując do hasła „Róża" w „Leksykonie Symboli" w opracowaniu Marianne Oesterreicher-Mollwo i tłumaczeniu Jerzego Prokopiuka.
Irena Nawrot, urodzona w 1960 roku w Jarosławiu. Absolwentka Instytutu Wychowania Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, dyplom w 1983 roku w pracowni malarskiej prof. Mariana Stelmasika. Obecnie prowadzi Zakład Wiedzy Wizualnej w Instytucie Sztuk Pięknych na Wydziale Artystycznym UMCS, profesor zwyczajny sztuki filmowej. Autorka 32 wystaw indywidualnych, brała udział w 74 prezentacjach zbiorowych. Mieszka i pracuje w Lublinie. Od 1985 roku współpracuje z Galerią Biała.
Czas trwania wystawy: 6 lutego - 12 marca 2015.
Wystawa dostępna także na Google Open Gallery >>
Agata Smalcerz, "Rosarium Ireny Nawrot - splot miłości i śmierci"
Czytaj tekst >>
______________________________________________________________
W mediach o wystawie:
"Rosarium Ireny Nawrot - splot miłości i śmierci", Agata Smalcerz, Artluk nr 1(33) 2015, str. 74 (pdf.)
Jerzy Truszkowski, "Irena Nawrot oswaja śmierć w Galerii Bielskiej BWA, magazyn "Szum", zdjęcia Krzysztof Morcinek, magazynszum.pl/krytyka (aktualizacja 17.03.2015) >>
Wystawa wielkoformatowych fotografii lubelskiej artystki Ireny Nawrot, fotorelacja SA, portal Super-Nowa.pl >>
Marta Odziomek, "Róże Ireny i tkaniny Kariny", Gazeta Wyborcza" Katowice, Bielsko-Biała, 27.01.2015, str. 6 ( pdf )
m, „Czaszki i róże", Kronika Beskidzka", nr 5.03.2015, str. 32 (pdf)
„Irena Nawrot z Rosarium w Bielsku-Białej", portal O.pl/News (aktualizacja 27.01.2015) >>
Filmowa zapowiedź wystawy w Regionalnej TV >>
Od 2 października 2018 uruchomiony został nowy serwis galerii pod adresem: http://galeriabielska.pl/
_____________________________________________________________
Stara strona stanowi archiwum galerii: http://archiwum.galeriabielska.pl
Przekierowania z głównej strony