PETER GRZYBOWSKI FAUX PAINTING. OBIEKTY PERFORMERA

5 do 28 września 2014


English version

Fotorelacja z wernisażu >>

Zdjęcia z ekspozycji >>

____________________________________________________________________________

Wystawa Petera (Piotra) Grzybowskiego zatytułowana „Faux painting. Obiekty performera" prezentowała serię obiektów malarskich z lat 90. pokazywanych dotąd głównie na wystawach indywidualnych w Stanach Zjednoczonych oraz na prezentacjach zbiorowych m.in. w Grand Palais w Paryżu i Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki (wystawa „Jesteśmy"). Bielska wystawa była pierwszą wystawą indywidualną Petera (Piotra) Grzybowskiego, podczas której seria ta, sprowadzona z Nowego Jorku już po śmierci artysty, została pokazana w Polsce. Serię tworzą powstałe w latach 90. obiekty malarskie - imitacje materiałów - głównie drewna i kamienia.

 

Peter Grzybowski, „Pine / Sosna”, 1992, olej, płótno, 178 x 127 cm

 

Peter Grzybowski, „Patina 2 / Patyna 2”, 1996, Oil and gold leaf on canvas, 180 x 127 cm

 

Peter Grzybowski, „Cedar / Cedr”, 1993, olej, płótno, 198 x 137 cm

 

Podczas wystawy prezentowana była również wybrana wideodokumentacja performance artysty z lat 2000-2013, zrealizowana podczas międzynarodowych pokazów i festiwali w USA (Nowy Jork), Chinach (Pekin), Chile czy też w trakcie Międzynarodowego Festiwalu Performance „Zamek Wyobraźni" i Międzynarodowego Festiwalu Sztuki „Interakcje" w Piotrkowie Trybunalskim.
Podczas projekcji udostępniany był opis performance'ów artysty autorstwa Małgorzaty Kaźmierczak.

 

Peter Grzybowski, „August Performance” , Howl! Festival, FusionArts Museum, Nowy Jork, 2005

 

Peter Grzybowski, „Berlin 2002”, performance, 8th International Congress for Performance Art, Berlin, Niemcy 2002

Tytuł wystawy „Faux painting. Obiekty performera" pochodzi z towarzyszącego bielskiej wystawie tekstu Władysława Kaźmierczaka - artysty i performera, kuratora festiwali performance - o zmarłym w minionym roku w Nowym Jorku artyście, o specyfice myślenia performera i rodowodzie jego twórczości malarskiej z okresu nowojorskiego. Malowane obrazy są w przypadku Piotra Grzybowskiego czymś więcej niż płótnami - stają się „obiektami performera", czymś, co jest związane nierozłącznie z filozofią twórczą artysty, a nie jest tylko uprawianiem sztuki faux painting dla samego zarobkowania.

„Artysta pracował w apartamentach milionerów i ludzi bardzo bogatych, których trawiła tęsknota za naturą w tej betonowej pustyni. Nowojorskie faux painting dążyło do ciszy, klimatu spokoju, finezji płaszczyzny, powrotu do genialnie prostych form art deco, jakiejś opowieści, intrygi w przestrzeni, łagodnego koloru i połączenia form. Dążyło do pochylenia się nad trochę zniszczonymi przedmiotami, które zawierały w sobie jakiś rewelacyjny potencjał duchowy. (...) To rewolucyjne przemieszczenie wartości, do nie tak dawna kompletnie nielogiczne ani nienowoczesne, musiało wywrzeć niesamowite wrażenie na Grzybowskim (...).
Piotr Grzybowski miał tylko kilka wystaw w życiu. Dla performera to nie jest dramat. Ale mamy w zanadrzu inne pytanie: po co te obrazy Piotr namalował? Jako performer szedł inną ścieżką, nie miał żadnych obligacji, by włączyć się do ówczesnego, podobnego nurtu w malarstwie: malowania struktur realistycznych, który pojawił się w Europie wiele lat później. I wiemy, że Piotr tego nie robił. Nie wiemy, jakie miał zamiary wobec tej swojej malarskiej twórczości kreującej wirtualną rzeczywistość. Grzybowski nie musiał malować, ale ludzie robią coś co ich zauroczy i nie wiadomo dlaczego to robią, a potem troskliwie swoje obiekty przechowują. Chcą być razem z tymi obiektami. Które są malarstwem... lub nim nie są".


Władysław Kaźmierczak, „Faux painting. Obiekty performera" (fragment)

 

„Wystawa w Galerii Bielskiej BWA to pierwsza tak duża prezentacja obrazów Petera Grzybowskiego z lat 90. w Polsce. Sprowadzenie tych wielkoformatowych płócien z Nowego Jorku stało się możliwe dopiero po śmierci artysty - wymagało to jednak ogromnego wysiłku zarówno finansowego jak i logistycznego, i mało brakowało, a obrazy te przepadłyby wraz z jego nowojorską pracownią. Są to dzieła bardzo oryginalne - odbierające anonimowość technikom dekoracyjnym poprzez nadanie im statusu dzieła sztuki. Dla mnie jest to bardzo ważna wystawa, pozwalająca uwierzyć w słowa napisane na grobie Duchampa „D'ailleurs, c'est toujours les autres qui meurent" i uporać się w ten sposób z osobistym dramatem".
Małgorzata Kaźmierczak, kuratorka wystawy

 

Peter (Piotr) Grzybowski (ur. 16 czerwca 1954 w Krakowie, zm. 29 sierpnia 2013 w Nowym Jorku) - artysta multimedialny, performer i malarz. Dyplom z malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie uzyskał w 1982 roku. Na początku lat 80. rozpoczął swoje pierwsze eksperymenty ze sztuką performance - indywidualnie oraz z grupami AWACS i KONGER - które kontynuował po przeprowadzce w 1985 roku do Nowego Jorku.
Pierwsze prace malarskie Grzybowskiego z lat 80. polegały na fotorealistycznym odtworzeniu dokumentacji performance w formie obrazów na płótnie. W realizacjach performance używał multimediów, elementów otaczającej rzeczywistości i technik dekonstrukcji. Komentował, krytykował otaczający świat, zachodzące w nim zjawiska i przemiany, często dokonując destrukcji obiektów. W ostatnich latach artysta tworzył multimedialne performance i instalacje, w których wykorzystywał komputery, cyfrowe wideo, dźwięk, światło UV, a także interaktywne płyty.

Uczestnik wielu międzynarodowych festiwali i imprez performance, członek Stowarzyszenia Fort Sztuki i IAPAO, organizator i kurator spotkań i festiwali performance „Kesher" w USA oraz w Polsce.

Kuratorka wystawy - Małgorzata Kaźmierczak.

Wystawa trwa od 5 do 28 września 2014 roku.

Więcej zdjęć obrazów Petera Grzybowskiego >>

Zdjęcia z performance Petera Grzybowskiego >>

 

Więcej o artyście:


Wikipedia >>

OBIEG >>

 

Patronat medialny:

Obieg

 

_____________________________________________________________

W mediach o wystawie:

Władysław Kaźmierczak, "Faux painting. Obiekty performera", Obieg/Prezentacje >>

TVP 2 "Panorama", 8.09.2014, godz. 16.00, informacja o dwóch wystawach w Galerii Bielskiej BWA, w czasie emisji: 13'52 - 14'49 >>

"Faux painting. Obiekty performera. Peter Grzybowski w Galerii Bielskiej BWA", Silesiakultura.pl >>

Marta Odziomek, „Faux painting i nitka życia", „Gazeta Wyborcza", Katowice, Bielsko-Biała, 26 sierpnia 2014, str. 5 / Kultura; także na cjg.gazeta.pl >>

mt, "BWA: ciekawa różnorodność", "W Bielsku-Białej". Magazyn Samorządowy", Nr 19/291 19.09.2014, str. 16 (pdf >>)

 

Od 2 października 2018 uruchomiony został nowy serwis galerii pod adresem: http://galeriabielska.pl/
_____________________________________________________________

Stara strona stanowi archiwum galerii: http://archiwum.galeriabielska.pl
Przekierowania z głównej strony

>>

Nasze profile:

 

Facebook galerii     instagram galerii     YouTube galerii

 

Google Open Gallery

__________________________

Biuletyn Informacji Publicznej

>>