ADAM RZEPECKI XOTED / KYWDO

English version
Fotorelacje z: wernisażu >>
ekspozycji >>


__________________________________________________________________

Malarstwo, obiekty, wideo, fotografia. Prace z lat 2015-2017 artysty, który znany jest jako współzałożyciel i członek grupy Łódź Kaliska. Największy prześmiewca w legendarnej grupie, od kilku lat tworzy indywidualnie prace zainspirowane osobistymi przeżyciami, które dotyczą granic: między światłem a cieniem, życiem i śmiercią, wolnością a zamknięciem.
                                                                                   Agata Smalcerz, kurator wystawy

 

"W momencie, kiedy moje kontakty z Łodzią Kaliską rozluźniły się, zacząłem drążyć te tematy, które zawsze mnie interesowały. Bądź co bądź praca w grupie, gdzie pięciu ludzi/artystów musiało dojść na zasadzie kompromisu do wspólnej pracy, wspólnej idei, to zawsze była rezygnacja z części siebie, aby powstało coś wspólnego. Każdy musiał poświęcić część swojej indywidualności. Teraz pomyślałem, że będę tworzył prace, które sprawiają mi radość, niezależnie czy to będą realizacje udane czy nie, dobre, złe, głupie czy mądre. Robię to przede wszystkim dla siebie, dlatego też kontakt z naturą stał się tak mocnym elementem mojej twórczości. Dlatego podróżuję, odnoszę prace do natury, odrysowuję jej cienie, łapię ich istotę - o ile to w ogóle możliwe".

(fragment wywiadu „Reguły są po to, aby je łamać". Dobromiła Błaszczyk rozmawia z Adamem Rzepeckim, Marcinem Gieratem i Piotrem Lutyńskim)

 

Adam Rzepecki, Natura morte, 2015, rysunek, kolaż

 

Głównym bohaterem wystawy XOTED/KYWDO jest cień, obszar, do którego nie dociera światło ze źródła światła. Do powstania cienia niezbędne jest światło. Cień powstaje, gdy na drodze promieni słonecznych znajduje się jakaś przeszkoda. Światło i ciemność złączone są nierozerwalnie. Światło ujawnia się i zyskuje znaczenie dzięki obecności swojego przeciwieństwa - ciemności. Aby zaistniał cień ,niezbędne jest światło. Bez światła wszystko jest ciemne.

Zarówno światło jak i cień doczekały się niezliczonych interpretacji wyrażanych w mitach, przysłowiach, opowieściach symbolicznych.

1.
Wg Pliniusza początki malarstwa wiążą się z obrysowaniem linią przez młodą kobietę CIENIA wyjeżdżającego ukochanego. CIEŃ sprowadzał bryłę do powierzchni. Było to przedstawienie przedstawienia (obraz CIENIA). Była to kopia kopii.

2.
Trudno nie zauważyć również magicznej funkcji procesu zastąpienie pewnej formy obecnością innej formy (obrysowanie CIENIA wyjeżdżającego ukochanego). Przez podobieństwo CIENIA do oryginału, przez utworzenie zastępującej go kopii, CIEŃ umożliwiał młodej kobiecie zatrzymanie obrazu ukochanego.

3.
„Sława podąża za cnotą jak CIEŃ" mówi Cyceron, lecz z drugiej strony „Stare grzechy mają długie CIENIE" zauważa Agatha Christie.

4.
Jak podkreśla Jung, każdy z nas ma swój CIEŃ, CIEŃ naszej przeszłości czyli ukryte aspekty człowieka, zarówno dobre jak i złe, które ego albo stłumiło, albo nigdy ich nie uznało. Wszystko to, z czego nie jesteśmy w nas dumni. Leżąc poza naszą świadomością, żyją jednak wciąż w naszych wspomnieniach. Często niezbyt przyjemnych.

5.
Walki z CIENIEM nie powinniśmy jednak tłumić siłą woli, bo będzie toczyć się w naszej nieświadomości. Najpierw trzeba więc CIEŃ zaakceptować a potem sprawić, by świadomość stanęła twarzą w twarz z CIENIEM.

6.
CIEŃ/ARTEFAKT
Pozostawianie śladów, jakichkolwiek śladów, jest pozostawianiem siebie. Dookreśla to Paul Celan słowami, które współtworzą pracę „Rzeźby do czytania": „Którekolwiek wymawiasz słowo/dziękujesz/unicestwieniu".

                                                                                                     Adam Rzepecki

 

Adam Rzepecki, Natura morte, 2015, rysunek, kolaż

 

Adam Rzepecki, Natura morte, 2015, rysunek, kolaż

 

_____________________________________________________________________

 

Adam Rzepecki

 

Życie jest poważne,
chyba,
Sztuka musi być radosna,
albo i nie,
Rzepecki, 1983.

 

Adam Rzepecki (ur. w 1950 r. w Krakowie) - artysta performer, twórca rzeźb i instalacji, fotograf, malarz, autor filmów. Studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie.

W 1979 r., po wyrzuceniu z pleneru w Darłowie, założył z przyjaciółmi (Janiak, Koba, Kwietniewski, Świetlik, Wielogórski) grupę Łódź Kaliska, grupę która swymi niekonwencjonalnymi działaniami w obszarze sztuki polskiej lat 80. zmieniała jej oblicze.

W pierwszej połowie lat 80. współtworzył Kulturę Zrzuty, ogólnopolski alternatywny ruch młodej sztuki wyznaczającej „trzecią drogę" w ówczesnej dwubiegunowej polityczno-społecznej sytuacji, wydawał artzinowe, składane ręcznie w nakładzie do 200 egz., wydawnictwo „Tango".

Brał udział we wszystkich wystawach Łodzi Kaliskiej. Autor wielu wystaw indywidualnych, m.in.: Wystawa dla krasnoludków, Kleine cielątko po polu felaufen, Sztuka męska i inna, Feminismus, Wątki patriotyczne w twórczości członka neoawangardowej grupy Łódź Kaliska Adama Rzepeckiego, Preferuję bardziej zrzutę niż kulturę, Przepraszam społeczeństwo za chwilową nieobecność w sztuce.

W latach od 1978 do grudnia 1981 (stan wojenny) prowadził krakowską Jaszczurową Galerię Fotografii. Ostatnio zajmuje się też komponowaniem muzyki i tworzeniem instalacji dźwiękowych.

Jest autorem wielu charakterystycznych i najczęściej powtarzanych wymownych haseł-sloganów Łodzi Kaliskiej jak choćby tych: „Artyście trzeba wierzyć na słowo", „Jedynie krasnoludki mogą robić sztukę bez zbytniego wysiłku", „Sztuka musi być poważna, albo i nie" czy „Wciąż, konsekwentnie, udaję artystę".

Rzepecki zaczął od analitycznego myślenia o fotografii, zwracał uwagę na „nie-obiektywność" środków „wizualnego bombardowania". Od czasu wystawy Łodzi Kaliskiej Performance dla fotografii (1981) i swego cyklu „Sztuka męska i inna" fotografie artysty - przypominające na pierwszy rzut oka nurt konceptualny - były „ironicznym komentarzem do przesyconej powagą sztuki i jej otoczki". Natomiast jego akcje zaczynały mieć wówczas charakter coraz bardziej anarchiczny. „Dumnie znosił dole, a szczególnie niedole, jakie spadały na grupę przez prawie 40 lat aktywności Łodzi Kaliskiej".

W 1986 r. Rzepecki utworzył w Krakowie z Katarzyną Pochrzęst i Grzegorzem Zygierem grupę Stacja Pi.Stacja. Najbardziej spektakularna akcja „Prannie w wannie" polegała na tworzeniu pierwszego dnia wg ustanowionego harmonogramu od początku do końca, by dnia drugiego - z obawy o wpadnięcie w rutynę - realizować akcje od końca do początku.

W ostatnich latach współpraca z Łodzią Kaliską rozluźniła się, a Rzepecki podąża indywidualną drogą. Od pewnego czasu realizuje twórcze interwencje w naturze, na przykład odrysowując czy malując cienie roślin, traw, krzewów, drzew czy pniaków i następnie konfrontując te ślady z elementami kultury. Zbiera też kamienie, początkowo jako pamiątkę z podróży, jako część odwiedzanego miejsca, tamtej przyrody. Z czasem zaczyna wykorzystywać je do swojej twórczości, np. odciskając ich kształt w mokrym papierze, łącząc z innymi elementami czy tworząc z nich nowe obiekty.

Kilka lat temu w swej twórczości skupionej na oglądzie i komentowaniu rzeczywistości zewnętrznej, zwrócił się ku rzeczywistości wewnętrznej. I momentami traktuje ostatni okres swego życia - to u niego charakterystyczne - niezbyt poważnie, chwilami kpiąco. To ten czas obejmuje wystawa w Bielsku-Białej, prace powstałe niemalże „wczoraj". Natura, jej ślad w postaci cienia, obecna jest w nich nadal, lecz wygląda jakby była ukryta. Z prezentowanych obrazów atakuje nas obecnie przede wszystkim czerń.

Jak podsumował jego twórczość Dominik Kuryłek: „Jego postawa miała szeroki wymiar egzystencjalny. Jak można dostrzec z perspektywy czasu, decydując się na funkcjonowanie w kręgu opresyjnej kultury, pozostawał świadomie w zawieszeniu pomiędzy negacją, a afirmacją, pomiędzy zgodą, a niezgodą, buntem i przyjemnością związaną z akceptacją społeczną. Rzepecki z ironicznym uśmiechem w każdej sytuacji, nie tylko artystycznej, wydawał się mówić „wolałbym nie". Nie wahał się przy tym tworzyć paradoksalnych sytuacji negowania negacji"[1]


[1] Dominik Kuryłek. Naprawdę nie jestem nihilistą. Wybrane aspekty twórczości Adama Rzepeckiego w latach 1979-1989, w: Adam Rzepecki. Preferuję bardziej zrzutę niż kulturę. Nowy Sącz 2013.

 

Piotr Policht o artyście na Culture.pl >>

_________________________________________________________

 

W programie otwarcia wystawy:

środa, 10 stycznia 2018:
- 16.30 - „Obiektywność środków wizualnego bombardowania" - wykład  Marka Grygla o twórczości Adama Rzepeckiego

- 18.00 - wernisaż
W trakcie wernisażu koncert  pt. „Czerwie. O życiu, miłości i śmierci" inspirowany poematem Joanny Oparek, z muzyką Joachima Mencla na lirze korbowej (oglądaj na YouTubie >>)
__________________________________________________________________

Marek Grygiel - absolwent historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Kurator Małej Galerii w Warszawie (1979-2005), kurator programu fotografii CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie (1990-2015). W latach 1995-2017 fotoedytor „Gazety Wyborczej". Od 1992 roku wydawca i redaktor magazynu o fotografii „Fototapeta" (od 1997 roku w wersji internetowej).

Joanna Oparek - poetka, pisarka, ukończyła psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Opublikowała tomy poetyckie, powieści oraz sztukę teatralną. Współpracuje z nową niezależną sceną teatralną w krakowskiej galerii Otwarta Pracownia.

Joachim Mencel - muzyk jazzowy, pianista, kompozytor. Ukończył studia na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Prowadzi klasę fortepianu jazzowego w Krakowskiej Szkole Jazzu i Muzyki Rozrywkowej oraz w Krakowskiej Akademii Muzycznej.

Wystawa trwa od 10 do 28 stycznia 2018 roku.

_________________________________________

Patronat medialny:

     

 

O Adamie Rzepeckim na stronie grupy Łódź Kaliska >>

 

O wystawie w mediach:

Najciekawsze wystawy 2018 roku, Magazyn Szum, 1.01.2018  >>

BLOKmagazine.com - anglojęzyczny magazyn poświęcony sztuce w Europie Centralnej >>

Adama Rzepeckiego XOTED / KYWDO w Galerii Bielskiej BWA, 10.01.2018, www.zpaf.pl >>

Adam Rzepecki w Galerii Bielskiej BWA, O.pl Polski Portal Kultury, 5.01.2018 >>

Łukasz Karkoszka, Balansując na granicy. Wystawa Adama Rzepeckiego w Galerii Bielskiej BWA, Gazeta Wyborcza. Katowice, 10.01.2018 >> oraz Co Jest Grane, 12.01.2018 >>

Katarzyna Kucubała, Rzepecki XOTED/KYWDO, W Bielsku-Białej. Magazyn Samorządowy, 19.01.2018 >>

 

Od 2 października 2018 uruchomiony został nowy serwis galerii pod adresem: http://galeriabielska.pl/
_____________________________________________________________

Stara strona stanowi archiwum galerii: http://archiwum.galeriabielska.pl
Przekierowania z głównej strony

>>

Nasze profile:

 

Facebook galerii     instagram galerii     YouTube galerii

 

Google Open Gallery

__________________________

Biuletyn Informacji Publicznej

>>